Czy będą?
- Na finiszu będziemy się starali przygotować dziennik budowy i rozpocząć jakieś prace wstępne, żeby nie stracić dokumentacji nawet, jeśli nie będzie wskazanego źródła finansowania - Marek Brodowski, naczelnik wydziału przygotowania dokumentacji łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi tak mówi o tym, jak zachowają się w sytuacji, jeśli pieniędzy na obwodnicę nie będzie zagwarantowanych, a pozwolenie na budowę by wygasało.
Tak czy inaczej, nawet przy zabezpieczeniu tylko niewielkiej kwoty na pierwszy rok, przetarg na to przedsięwzięcie trzeba byłoby najpierw ogłosić a potem rozstrzygnąć. W praktyce może się okazać, że nawet pół roku to zbyt mało czasu na zakończenie takiego postępowania.
Andrzej Cymerman, w łódzkim Urzędzie Wojewódzkim odpowiedzialny m.in. za program infrastruktury transportowej, dodaje, że "nie wyobrażają sobie, by wracać do początku" w kwestii dopinania pozwoleń na budowę.
- Wrzesień i październik to miesiące, w których zostaną podliczone inwestycje realizowane w tym roku - mówi Cymerman. - Chodzi np. o obwodnicę Opoczna czy Pabianic. Po tym podsumowaniu będziemy wiedzieli, jakie mamy oszczędności i na co w związku z tym możemy liczyć.
Źeby z bełchatowską obwodnicą ruszyć, oszczędności musiałyby być spore. Całość przedsięwzięcia szacowana jest na 280 mln zł. To prawie 11 km drogi, 4 węzły komunikacyjne.
Mniej optymistyczne wnioski można wysnuć z wypowiedzi specjalistów z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej. Okazuje się, że z dotychczasowych oszczędności przetargowych albo z tego, co zostało po rozliczeniu zakończonych inwestycji, da się wybudować niewiele.
- Pierwsze środki w tym trybie zostały przeznaczone na budowę S8 Powązkowska - Marki (ul. Piłsudskiego), odcinek w. Powązkowska - w. Modlińska (most Grota Roweckiego) o długości 4,6 km - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa. - Z wygospodarowanych oszczędności finansowana będzie również droga ekspresowa S8 Opacz - Paszków (odcinek poza granicami Warszawy), omijająca Raszyn i Janki.
Tymczasem lista rezerwowa, na której umieszczono bełchatowską obwodnicę liczy bez mała 40 pozycji. Bełchatów jest na 33 miejscu, choć podobno to pozycjonowanie nie ma większego znaczenia.
Jak dodaje Karpiński, realizowany obecnie program budowy dróg będzie zaktualizowany, gdy okaże się, na jakie pieniądze na w ramach tych inwestycji można liczyć w ramach rozdziału funduszy unijnych na lata 2014-2020.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?