Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W tym roku ruszyć ma budowa kolejnego tunelu pod Łodzią. Którędy przejdzie i co powstanie na powierzchni?

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Obiekt techniczny przy ul. Gdańskiej.
Obiekt techniczny przy ul. Gdańskiej. CPK
W tym roku powinny się rozpocząć prace przy budowie tunelu kolei dużych prędkości (KDP) pod Łodzią. Tunelem tym mają jeździć szybkie pociągi z Wrocławia i Poznania przez Łódź do Centralnego Portu Komunikacyjnego i do Warszawy. Nie będzie w nim żadnych przystanków. To kolejny, tunel, który będzie drążony niezależnie od obecnie drążonego, który połączy dworzec Fabryczny z Kaliskim i Łodzią Żabieniec.

Zanim zacznie się drążenie tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi, wzmacniane muszą być fundamenty Łódzkiego Domu Kultury, pod którym zacznie się tuz wiercenie z wybudowanej w dworcu Fabrycznym specjalnej komory startowej. Dlatego na czas prowadzenia tych prac gmach ŁDK będzie zmaknięty.

Maszyna będzie drążyć tunel KDP aż na Retkinię

Trasa nowego tunelu będzie wiodła od Łodzi Fabrycznej pod ulicami Struga, Gdańską i Kopernika na Retkinię, gdzie znajdzie się jego wylot. Dalej tory szybkiej kolei poprowadzone będą wzdłuż istniejących torów w kierunku Sieradza. Mieszkańcy. Retkini obawiają się, że budowa tunelu odetnie ich od terenów po drugiej stronie torów. Ministerstwo Infrastruktury uspokaja jednak, że tak się nie stanie.

Poinformowało, że przystanek Łódź Retkinia i kładka dla pieszych zostaną odtworzone po wybudowaniu tunelu KDP. W trakcie realizacji inwestycji przystanek Retkinia zostanie tymczasowo zamknięty, a kładka nad torami rozebrana.

Resort infrastruktury podał też, że przejazd kolejowo-drogowy na ulicą Plocka zostanie zastąpiony wiaduktem, który powstanie na przedłużeniu ul. ks. Popiełuszki (w kierunku południowym).

Układ ulic na Retkini nie ulegnie zmianom. Tunel będzie wykonywany w technologii automatycznej tarczy TBM, umożliwiającej bezpieczne i bezkolizyjne przejście pod istniejącą infrastrukturą i budynkami. Wylot tunelu będzie za skrzyżowaniem ulic Obywatelskiej i Maratońską, wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 14.

Pod centrum Łodzi tory KDP przejdą tunelem, nad którym powstaną wyjścia awaryjne, stacje wentylatorowe i inne obiekty techniczne do obsługi kolei. Takie obiekty staną przy Atlas Arenie, w pobliżu ulic Sienkiewicza, Gdańskiej, Żeligowskiego i Struga. Jak będą wyglądały?

Obiekty naziemne dla tunelu kolei dużych prędkości to klatki schodowe służące do ewakuacji, które na powierzchni są zwykle zadaszone osobnym budynkiem. Są przeznaczone wyłącznie dla celów bezpieczeństwa i obsługi tunelu - mówi rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego Konrad Majszyk

.

W Łodzi 11 takich obiektów, głównie na Retkini. Największy stanie przy alei Bandurskiego obok Atlas Areny. Będzie tam centralna komora wentylatorów dla całego tunelu. Pozostałe obiekty będą wyjściami ewakuacyjnymi z klatkami schodowymi.

Kolej dużych prędkości ma w przyszłości połączyć Centralny Port Komunikacyjny z dużymi miastami. Pierwsza budowana będzie linia między Łodzią a Warszawą z przedłużeniem do Wrocławia i Poznania, to tzw. linia "Y" nazwana tak od jej kształtu. Czas dojazdu pociągiem z Łodzi do Warszawy ma skrócić się 45 minut, a Wrocławia i Poznania - do godziny.

CPK pokazał wizualizację obiektów, które staną na powierzchni nad tunelem KDP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto