Stan infrastruktury rowerowej w Krakowie miłośnicy jednośladów oceniają zdecydowanie źle. Głównym zastrzeżeniem jest brak ciągłości dróg rowerowych - w ankiecie "Czego pragną krakowscy rowerzyści" ten problem wskazało ponad 80 proc. cyklistów. W tym roku ma się to jednak zmienić.
- Planujemy budowę brakujących, ale bardzo ważnych odcinków tras rowerowych, dzięki którym po raz pierwszy uzyskamy efekt sieci - podkreśla oficer rowerowy Marcin Wójcik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
W ogłoszonym właśnie przetargu miasto chce wybudować łącznie pięć odcinków tras. - Tam, gdzie będzie to możliwe, powstaną wydzielone ścieżki. Tylko w naprawdę wyjątkowych sytuacjach będziemy zgadzali się na wytyczenie ciągu pieszo-rowerowego - zaznacza Wójcik.
Dwa najważniejsze fragmenty powstaną w ciągu alei Pokoju. Takie rozwiązanie umożliwi rowerowe połączenie Nowej Huty z centrum Krakowa. Warto wspomnieć, że to właśnie nowohucianie jeżdżą najwięcej - średnio pokonują dziennie na rowerach niemal 20 kilometrów. - To rzeczywiście brakujące elementy rowerowej układanki. Jeśli powstaną, uda się połączyć wschód Krakowa z centrum, o co toczymy walkę od niemal 20 lat - ocenia Marcin Hyła, prezes Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.
Równie ważne odcinki mają powstać przy Wielickiej oraz Wadowickiej i Zakopiańskiej. Wszystkie pięć fragmentów tras ma powstać w oparciu o zasadę "zaprojektuj i zbuduj", czyli firma, która wygra przetarg, będzie odpowiedzialna zarówno za koncepcję, jak i jej wykonanie. Prace mają się zakończyć nie później niż z końcem października.
Obecnie Kraków ma 136 kilometrów ścieżek rowerowych. Przy ponad 360 kilometrach tras w Warszawie wypadamy raczej blado. Mimo to chyba po raz pierwszy w historii środowiska rowerowe chwalą krakowskich urzędników.
- Przetargi zostały ogłoszone dość wcześnie i jest szansa, że po nowych ścieżkach pojedziemy faktycznie w tym roku. To miła odmiana w porównaniu do tego, w jaki sposób polityka rowerowa była realizowana w minionych latach - ocenia Jakub Stępak ze Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów. Wskazuje też, że niebawem mieszkańcy wszystkich dzielnic będą mogli wyrazić swoje poparcie do budowy większej liczby ścieżek w zaplanowanym na maj referendum.
Ścieżki rowerowe do budowy w tym roku
1. wzdłuż ul. Andersa i ul. Okulickiego - brakujący odcinek do ulicy Stella-Sawickiego po stronie południowej, wraz z przejazdami na skrzyżowaniach z ul. Okulickiego i Stella-Sawickiego oraz przyłączenie do ścieżki rowerowej po stronie północnej przy skrzyżowaniu z ul. Okulickiego.
2. wzdłuż ul. Wielickiej na odcinku od planowanej estakady tramwajowej do ul. Siostrzanej.
3. wzdłuż al. Pokoju - na odcinku od ronda Czyżyńskiego (od przejścia podziemnego) do ronda Dywizjonu 308 po stronie południowej, z przejazdami wokół ronda Dywizjonu 308 oraz na skrzyżowaniu al. Pokoju z ul. Centralną.
4. wzdłuż al. Pokoju - na odcinku od wjazdu do CH Plaza do ulicy Świtezianka po stronie północnej, wraz z przejazdem na skrzyżowaniu z ul. Świtezianki.
5. wzdłuż ciągu ulic Wadowickiej, Zakopiańskiej - na odcinku od ronda Matecznego do ul. Zbrojarzy po stronie zachodniej oraz na skrzyżowaniach: ulica Rzemieślnicza / ul. Wadowicka, pętla Łagiewniki / ul. Wadowicka, ul. Brożka / ul. Zakopiańska / ul. Tischnera, ul. Zbrojarzy / ul. Zakopiańska / ul. Marcika
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?