Pierwszy etap rozbudowy potrwa 9 lat
Port Lotniczy Wrocław ogłosił niedawno przetarg, który ma wskazać wykonawcę inwestycji w infrastrukturę lotniskową "stronę powietrzną" ("air side"). To ważny sektor lotniska, obsługujący każdy samolot. W jego skład wchodzi m.in. pas startowy, drogi kołowania, wieża kontroli lotów czy płyta postojowa.
- Wykonawca zostanie wybrany w pierwszym kwartale 2024 i od momentu podpisania umowy będzie miał 26 miesięcy na wybudowanie drogi szybkiego zjazdu, równoległej drogi kołowania, płyty postojowej, drugiej płyty do odladzania oraz remont użytkowanych obecnie dróg kołowania - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Bartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy lotniska.
Jako pierwsza zostanie unowocześniona płyta postojowa. Nie będzie ona jednak wizualnie różnić się w niczym od tej aktualnie istniejącej. Celem wymiany jest jej utwardzenie i zmodernizowanie, a także przystosowanie do obsługi takich samolotów, jak Boeing 737 czy maszyn wojskowych.
Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału bieżącego roku zostanie wprowadzona nowa organizacja szybkiego zjazdu samolotów, umożliwiająca sprawniejsze opuszczanie drogi startowej. Skróci to czas odlotów i przylotów. Natomiast w 2025 roku ma zostać zmodernizowana droga kołowania i zbudowana nowa płyta do odladzania maszyn.
Terminal będzie rozbudowywany dopiero w latach 2026-2028, więc plany tej inwestycji cały czas są przygotowywane. Wedle początkowych szacunków, rozbudowany terminal będzie mógł przyjąć nawet 8 milionów pasażerów rocznie.
Nowe kierunki lotów
Planowana inwestycja na wrocławskim lotnisku nie tylko wpłynie na większą liczbę przyjmowanych pasażerów, ale także zwiększy ofertę kierunków podróży.
- Aktualnie realizowane przez nas połączenia pokazują, że jesteśmy w stanie obsługiwać właściwie wszystkie rodzaje samolotów. Przykładem może być bezpośrednie połączenie Wrocław-Seul realizowane przez szerokokadłubowego Boeinga 787 – 9 Dreamliner - dodaje Bartosz Wiśniewski.
Im więcej przyjmowanych pasażerów, tym liczniejsza oferta kierunków podróży.
- Rok 2023 był rekordowym w historii wrocławskiego lotniska. Zakładamy, że podobnie będzie w 2024, w którym planujemy ponownie dwucyfrowe wzrosty - mówi nam Bartosz Wiśniewski.
2023 rok był szczególny dla wrocławskiego lotniska im. Mikołaja Kopernika, w tym roku bowiem odprawiono największą liczbę pasażerów - 3 mln 891 tys. pasażerów. Plany są bardzo ambitne - w 2024 roku z wrocławskiego lotniska ma odlecieć ponad 4 miliony podróżnych.
Rozbudowa potrwa kilka lat
Rozbudowa terminala lotniskowego będzie podzielona na kilka etapów. Pierwszy z nich zakłada zmodernizowanie wschodniej części (przylotowej), następny rozbudowę strony zachodniej (odlotowej) i wieży kontroli lotów.
- Oba etapy planujemy na lata 2026-2028. W kolejnych latach do 2035 roku planujemy również budowę pirsu odlotowego w kierunku zachodnim. Naszą ambicją jest, żeby inwestycje miały jak najmniejszy wpływ na bieżącą działalność portu - kończy nasz rozmówca.
Zobacz też:
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?