Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To jest szkoła? Nie wygląda! Szkoły inne niż wszystkie: pufy, brak dzwonków, przyjazne wnętrza. Coraz więcej placówek wprowadza zmiany

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Sale wyciszeń, wygodne meble, nowoczesny wystrój i detale wspierające kreatywność oraz przyswajanie wiedzy to kierunek, w którym idzie dziś coraz więcej szkół. Pomocne mogą być już drobne zmiany, jak podział przestrzeni w klasie.
Sale wyciszeń, wygodne meble, nowoczesny wystrój i detale wspierające kreatywność oraz przyswajanie wiedzy to kierunek, w którym idzie dziś coraz więcej szkół. Pomocne mogą być już drobne zmiany, jak podział przestrzeni w klasie. Unsplash
Coraz więcej szkół na świecie przełamuje tradycyjne schematy prowadzenia lekcji, ale też zmienia podejście do urządzania klas i innych szkolnych przestrzeni. Szkoły te dążą do stworzenia nowoczesnych miejsc, które wspierają kreatywność, współpracę i aktywne uczenie się. Dlatego odrzucają klasyczny układ ławek, czy też twarde krzesła na rzecz np. piłek i okrągłych stołów. Niektóre szkoły w Polsce totalnie zmieniają podejście do wyglądu szkoły, inne zmieniają przestrzeń małymi krokami. Tak to można się uczyć!

Spis treści

Szkoła może wyglądać inaczej

Wygląd szkoły ma znaczenie dla dzieci i uczniów. Dzisiaj przywiązuje się do tego więcej uwagi. Nie chodzi jedynie o kolorowe ściany, ale urządzenie placówki tak, aby jak najbardziej wspierać kreatywność, skupienie i dobre samopoczucie uczniów.

Szkoły, które zmagają się z problemami finansowymi, a remonty to oczywiście spore koszty, mogą małymi krokami wprowadzać pozytywne zmiany. Na początek wystarczy przestawić ławki, a także wykorzystać kolory!

Aranżując pomieszczenie, w którym będziemy pracować lub się uczyć, dobrze jest chwilę zastanowić się nad charakterem wykonywanych w nim czynności. W przypadku nauki najlepiej sprawdzi się pastelowa żółć, ułatwiająca koncentrację i szybkie przyswajanie wiedzy — czytamy w artykule o psychologii barw na portalu regiodom.pl.

Tradycyjne sale lekcyjne z rzędami ławek, w których uczniowie siedzą w ciszy, mogą ograniczać ich kreatywność i motywację do nauki. Siedzenie przez długie godziny w tej samej pozycji jest niewygodne i potęguje u uczniów znużenie. Ponadto taka konfiguracja sali nie sprzyja interakcji i współpracy między uczniami. W rezultacie uczniowie stają się biernymi odbiorcami wiedzy, a nie aktywnymi uczestnikami procesu nauczania.

Zobacz, w galerii co można zmienić. Pokazujemy wnętrza szkół, które już wprowadziły zmiany!

Niektóre szkoły, które zrzeszają się ramach idei „Budząca się szkoła” małymi krokami wprowadzają zmiany, które zmieniają przestrzeń szkolną w oczach uczniów na przyjemną i zapraszającą.

Bardzo dużo szkół postanawia, że przearanżuje przestrzeń. W szkolnych korytarzach pojawiają się stoliki i krzesełka, dzięki czemu dzieci mają szanse spokojnie tak, jak każdy człowiek, zjeść śniadanie, zamiast biegać z bułką i soczkiem w ręce. W salach lekcyjnych pojawiają się dywany, kanapy, pufy, by szkoła nabrała przytulności, by stała się przyjaznym miejscem, które choć trochę będzie przypominać dom. - To są takie małe kroki - opowiada założycielka Fundacji Budząca się szkoła, autorka książek i metodyk, doktor Marzena Żylińska.

Sala wyciszeń może powstać w każdej szkole

Wprowadzenie sal wyciszeń to kolejny innowacyjny krok, jaki podejmują niektóre placówki. Te specjalnie zaprojektowane pomieszczenia służą jako miejsca, w których uczniowie mogą odpocząć od hałasu, wyciszyć się przed sprawdzianem lub w ciszy pouczyć. Przestrzeń powinna sprzyjać regulacji sensorycznej i emocjonalnej.

Wbrew pozorom nie musi to być od razu ogromną inwestycją. Dobrze, jeśli sala jest odizolowana od głównych korytarzy. Wystrój powinien wyciszać, a więc wskazana jest stonowana i relaksująca kolorystyka (zieleń, błękit, granat).

Przykładem może być pomysł Szkoły Podstawowej nr 1 w Opolu Lubelskim. Szkoła nie posiadała dużego wolnego pomieszczenia, ale udało jej się wygospodarować segment większej klasy, w której zmęczeni, przebodźcowani uczniowie mogą odpocząć.

Sala wyciszeń w każdej szkole
Tego rodzaju sale są szczególnie ważne dla uczniów o większej wrażliwości na bodźce zewnętrzne np. uczniów z autyzmem, ale nie tylko. Dostęp do sali - w miarę możliwości - powinien mieć każdy, kto, potrzebuje spokoju, aby obniżyć poziom stresu i lepiej przyswajać wiedzę.
SP nr 1 Opole Lubelskie

Warto wyposażyć salę w pufy, materace, huśtawki typu kokon lub bocianie gniazdo, a także mniejsze gadżety sensoryczne: gniotki, koc obciążeniowy, słuchawki wyciszające.

Jak zaaranżować szkolną przestrzeń? Pomysły na urządzanie nowoczesnej szkoły

Do zmian w przestrzeni szkolnej mogą zaangażować się rodzice, uczniowie i nauczyciele. Zachęcamy do rozmów na ten temat i komunikacji między szkołą a rodzicami i uczniami. Być może drobne zmiany można wprowadzić niski kosztem i pracą zaangażowanej społeczności?

Oto przykłady ciekawych rozwiązań podczas urządzania szkoły, które można realizować w różnym zakresie w zależności np. od dostępnego budżetu:

  • elastyczne meble, takie jak stoliki czy stoły na kółkach, poduszki, które umożliwiają różne konfiguracje przestrzeni w zależności od potrzeb i typu zajęć,
  • Kącik do pracy indywidualnej, wyposażony w fotele,
  • Huśtawki dla uczniów, którzy lepiej przyswajają w ruchu (np. niektórzy uczniowie z ADHD),
  • parawan, który można wykorzystać np. do wydzielenia sfer,
  • świetlica lub inna większa przestrzeń do pracy w grupie, dzięki większym stołom, umożliwiającym interakcję między uczniami,
  • przestrzeń do pracy na ziemi (dywan),
  • mobilny podest do wystąpień i prezentacji,
  • tablice lub ściany w postaci tablicy magnetycznej, które umożliwiają uczniom tworzenie, rysowanie i notowanie pomysłów,
  • łatwo dostępne półki na różnego rodzaju materiały i pomoce naukowe, w tym artystyczne,
  • kąciki czytelnicze z wygodnym miejscem do siedzenia i dobrym oświetleniem,
  • rośliny doniczkowe na korytarzach, krzesła, kanapy i miejsca twórcze w wolnych przestrzeniach dla uczniów.

Brak dzwonków w szkole? Coraz więcej szkół testuje to rozwiązanie

Brak dzwonków zwiększa poczucie odpowiedzialności uczniów za organizację swojego czasu. Samodzielnie muszą decydować o tym, kiedy kierować się na lekcję, czy też zakończyć pracę nad zadaniem. Poza tym bez dzwonków, uczniowie i nauczyciele mogą pracować w spokojniejszym tempie, co sprzyja skoncentrowaniu i lepszemu przyswajaniu wiedzy. Zauważyli to uczniowie oraz kadra z IV LO w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie dzwonek zlikwidowano prawie rok temu już na stałe.

- W szkole jest znacznie ciszej. Uczniowie i nauczyciele sami dbają o dyscyplinę czasową. Najbardziej oczywistą korzyścią jest zmniejszenie hałasu. Głośne dźwięki niekorzystnie wpływały na młodzież, która zrywała się na sygnał dzwonka. Rezygnacja z tego rozwiązania spowodowała, że wszyscy spokojnie kończą zajęcia. Lekcje rozpoczyna i kończy nauczyciel, a nie dzwonek - zauważa kadra IV Liceum Ogólnokształcącego im. Fryderyka Chopina w Ostrowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: To jest szkoła? Nie wygląda! Szkoły inne niż wszystkie: pufy, brak dzwonków, przyjazne wnętrza. Coraz więcej placówek wprowadza zmiany - Strefa Edukacji

Wróć na belchatow.naszemiasto.pl Nasze Miasto