Uszkodzenie fragmentu drogi w miejscu, gdzie pod jezdnią przebiega kanał, stanowiący element systemu odwodnienia kopalni odkrywkowej, było albo wynikiem błędów projektowych, albo efektem wad w wykonawstwie przepustu oraz drogi. Sprawa nie została dotychczas rozstrzygnięta, ale od chwili wystąpienia uszkodzenia drogi gmina gromadziła dokumentację, która może być pomocna w postępowaniu sądowym.
- Będziemy się domagać zwrotu kosztów naprawy fragmentu gminnej obwodnicy, bowiem w momencie, kiedy nastąpiło uszkodzenie, droga była jeszcze objęta gwarancją - tłumaczy Urząd Gminy w Kleszczowie.
Decyzja o zamknięciu dla ruchu odcinka gminnej obwodnicy zapadła 8 listopada 2018 roku. Początkowo dotyczyła całego fragmentu od ronda w Kleszczowie do połączenia tej drogi z drogą do Czyżowa. Po wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu i ustawieniu nowego oznakowania użytkownicy mogli ponownie korzystać z fragmentu obwodnicy, omijającego miejscowość Łękińsko - od ronda w Kleszczowie do ul. Modrzewiowej w Łękińsku.
- Zlecono przeprowadzenie ekspertyzy technicznej, by ocenić stan techniczny przepustu. Ekspertyza przesądziła o konieczności zamknięcia drogi dla ruchu aż do czasu przeprowadzenia naprawy - wyjaśnia Urząd Gminy Kleszczów
Cały proces związany z naprawą jezdni przedłużał się coraz bardziej, ponieważ kilka miesięcy zajęło wykonywanie dokumentacji projektowej.
W końcu latem 2019 roku ogłoszony został przetarg na wykonanie naprawy uszkodzonego fragmentu obwodnicy.
- Do przetargu zaproszono firmy, które miały odpowiednie doświadczenie w zakresie prac o charakterze hydrotechnicznym i inżynieryjnym - zaznacza urząd gminny.
Pierwszy przetarg zakończył się fiaskiem, ponieważ oferenci oczekiwali o wiele wyższego wynagrodzenia aniżeli kwota, którą gmina Kleszczów zabezpieczyła na ten cel w oparciu o kosztorys wykonawczy. Drugi przetarg jesienią 2019 roku wyłonił zwycięzcę. Została nim firma Himmel i Papesch Opole sp. z o.o., która podjęła się przeprowadzenia tej naprawy za kwotę 3,43 mln złotych brutto.
Prace związane z naprawą przepustu drogi i wykonaniem nowego fragmentu polegały głównie na: rozbiórce istniejącej konstrukcji drogi i ścieżki rowerowej, wykonaniu robót ziemnych i montażu segmentowych ścian oporowych, w celu odprowadzenia inną trasą wody, która dotychczas płynęła w obrębie „starego” kanału, rozbiórce konstrukcji przepustu wraz z fundamentem, demontażu elementów kanału odwadniającego oraz umocnień rowów odwadniających, a także wiele innych ważnych prac, które pozwolą na bezpieczne funkcjonowanie z obwodnicy.
Obecnie trwają prace zbrojarskie przy fundamentach, na których będzie umieszczona konstrukcja nowego przepustu.
- Jak wynika z informacji przekazanych nam przez przedstawiciela wykonawcy betonowanie fundamentów powinno się rozpocząć ok. 16 marca - tłumaczy Jerzy Strachocki z Urzędu Gminy Kleszczów. - Należy dodać, że wszystkie roboty związane z budową tymczasowego kanału oraz odbudową konstrukcji właściwego kanału są prowadzone w uzgodnieniu ze służbami Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów - dodaje.
W umowie, która została zawarta z wykonawcą zaznaczono, że oddanie do użytku naprawionego fragmentu obwodnicy ma potrwać do końca maja 2020 roku.
Przypomnijmy, że początkowo droga do użytku została przekazana w czerwcu 2012 roku. Wówczas inwestycja na odcinku o długości 5,7 km od ronda w Kleszczowie do połączenia z drogą w kierunku Czyżowa kosztowała ponad 35 mln złotych, ale nie obejmowała kosztów prac projektowych i kosztów wykupu gruntów pod inwestycję.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?