– PanParagon to aplikacja, której główną funkcją jest przechowywanie paragonów. To właśnie na podstawie anonimowych danych jakie znajdują się w naszym systemie podjęliśmy się analizy uśredniającej wartość paragonów spożywczych z października 2021 oraz analogicznego miesiąca w bieżącym roku. Zweryfikowaliśmy także liczbę pozycji na dowodach zakupów z tych okresów – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Dzięki temu sprawdziliśmy, czy zmianie uległa wysokość wydatków przeznaczanych na zakupy spożywcze oraz dowiedzieliśmy się, czy polscy konsumenci idą w kierunku oszczędzania na jedzeniu – dodaje.
Co zatem mówią dane?
Inflacja zjadła... jedną pozycję na paragonie
Jak pokazują wyniki badania, w ciągu ostatniego roku zmniejszyła się średnia liczba pozycji na jednym paragonie. W październiku 2021 na dowodach zakupów znajdowało się niemal 8 pozycji, natomiast w tym samym miesiącu 2022 roku liczba produktów spożywczych w koszykach zmalała do 7. W obliczu inflacji kupujemy zatem mniej. Ale czy to oznacza, że wydatki na zakupy spożywcze również się skurczyły?
– Pomimo mniejszej liczby artykułów spożywczych w koszyku, średnia wartość na paragonie w październiku tego roku wzrosła o ponad 1,60 zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Kupujemy zatem mniej, ale nadal płacimy więcej – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Warto przypomnieć, że pół roku temu robiliśmy analogiczne badanie. Wtedy, średnia wartość na paragonie w kwietniu 2022 wzrosła o ponad 5 zł w stosunku tego samego miesiąca rok wcześniej. W październiku rozbieżność w cenie jest zatem znacznie mniejsza. Możliwe, że w tym czasie nauczyliśmy się skutecznie oszczędzać na jedzeniu minimalizując straty inflacyjne – zauważa.
Gazetki promocyjne przeżywają renesans?
Wraz z rosnącą inflacją, rośnie również zainteresowanie promocjami. Wyznacznikiem tego są dane związane z klikalnością gazetek promocyjnych w aplikacji PanParagon. Jak informują eksperci, już w kwietniu 2022 zainteresowanie tym obszarem aplikacji zwiększyło się o 21 proc. W październiku mówią już o wzrostach klikalności gazetek promocyjnych o 29 proc. w skali ostatniego roku.
– Obserwując ten trend dodaliśmy do aplikacji funkcję wyszukiwarki promocyjnych produktów w gazetkach. Polacy szukają oszczędności, z kolei sklepy stosują coraz bardziej zawiłe chwyty promocyjne. Nasza wyszukiwarka w założeniu ma więc szczególnie promować jasne i przejrzyste promocje, bez dodatkowych warunków do spełnienia. Jesteśmy bardzo ciekawi czy nowa funkcja realnie wpłynie na efektywniejsze odkładanie pieniędzy przez naszych użytkowników i które produkty wyszukiwane będą w gazetkach najczęściej – dodaje ekspertka z aplikacji PanParagon.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?