Prezes PGE GiEK: Umacniamy standardy dialogu społecznego

Materiał informacyjny PGE GiEK
- Perspektywa odpowiedzialności, jaka na nas spoczywa, przyświeca nam w prowadzeniu otwartego, aktywnego i systematycznego dialogu społecznego, zgodnie z założeniami, że współpracujemy z partnerami społecznymi we wszelkich kwestiach istotnych z punktu widzenia Pracowników - podkreśla Wioletta Czemiel-Grzybowska, prezes zarządu PGE GiEK.

Pracownicy mają wiele pytań związanych z nową strategią PGE. Najważniejsze z nich dotyczą przyszłości spółki, oddziałów i w konsekwencji miejsc pracy. Związki zawodowe wprost informują o braku zgody na transformację energetyczną i zarzucają brak dialogu. Jak odniesie się Pani do tych obaw i zarzutów?

Strategia PGE jest niczym innym, jak kompleksowym planem transformacji naszej firm, która wynika z otoczenia gospodarczego. Nie ma w niej absolutnie mowy o zwolnieniach, więc pracownicy nie powinni obawiać się o swoje miejsca pracy. Mało tego - nie planujemy, ani nie rozważamy także obniżek pensji. Zarówno prezes zarządu PGE, jak i ja powtarzamy to na każdym spotkaniu z pracownikami i Stroną Społeczną. Poza tym dotychczasowe działania naszego zarządu są najlepszym przykładem naszej dbałości o pracowników i miejsca pracy, dlatego trudno mi zrozumieć zarzuty przedstawicieli Związków Zawodowych kierowane pod naszym adresem o braku dialogu, tym bardziej w tak istotnych kwestiach, jak te związane z transformacją energetyczną.

Czy oznacza to, że strategia była konsultowana ze stroną społeczną?

Już w maju wszystkie tematy poruszone w strategii były dyskutowane ze stroną społeczną m.in. specjalnie zorganizowanym w tym celu spotkaniu ze związkami zawodowymi na PGE Narodowym. Kwestie, które miały znaczenie dla całej Grupy PGE były i nadal są omawiane na różnych forach przy udziale zarządu PGE oraz np. zarządów spółek z Grupy, zarówno od strony działań już podjętych, jak i planów na przyszłość. Stąd bardzo krzywdzące jest formułowanie zarzutów, że strategia nie była konsultowana ze Stroną Społeczną. Wręcz przeciwnie, każdy z tematów ujętych w nowej strategii Grupy PGE był przedmiotem rozmów na różnych płaszczyznach komunikacji. Dialog w Grupie jest prowadzony w sposób bardzo merytoryczny i z dużą częstotliwością – zarząd PGE ani zarządy spółek z Grupy PGE nie ignorują Strony Społecznej. Stwarzamy różnorodne możliwości do rozmowy i porozumienia. Dodam jeszcze, że z chwilą objęcia przeze mnie funkcji prezesa zarządu PGE GiEK, zintensyfikowano w spółce komunikację wewnętrzną między zarządem a pracownikami i Stroną Społeczną.

W jaki sposób?

Uruchomiliśmy w spółce nowe narzędzia komunikacji, które są pozytywnie odbierane przez Pracowników. Są to Informator PGE GiEK, który codziennie trafia do załóg naszych oddziałów z najważniejszymi informacjami. Raz w miesiącu, bezpośrednio spotykam się z pracownikami w ramach tzw. Drzwi Otwartych. Ostatnio, z uwagi na pandemię, spotkania organizowane są w formule online. Także cyklicznie, raz w miesiącu odbywa się czat, podczas którego odpowiadam na pytania dotyczące działalności spółki. Bezpośrednie spotkania z pracownikami i Strona Społeczną odbyły się także we wszystkich 7 oddziałach spółki. Dodatkowo w PGE GiEK funkcjonują na stałe tablice informacyjne, intranet i radiowęzły zakładowe, a zarząd, zarówno nasz jaki i PGE, prowadzi z pracownikami bieżącą komunikację elektroniczną za pomocą dedykowanych do komunikacji skrzynek mailowych.
Inny, niezwykle istotny przykład dialogu to udział przedstawicieli zarządu PGE i naszego rządu w spotkaniach z pracownikami i Stroną Społeczną, na których szczegółowo omówiono proces planowanej transformacji. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom Pracowników naszej spółki i odpowiadamy na pytania oraz wyjaśniamy wątpliwości. Proaktywne relacje pracownicze są dla nas bardzo ważne, dlatego dążymy do tworzenia takiej atmosfery, aby nasi pracownicy mogli swobodnie się wypowiadać i aby ich głos był słyszany. Zdynamizowany dialog społeczny owocuje kolejnymi porozumieniami, m.in. płacowymi i etatyzacyjnymi.

Może Pani powiedzieć więcej na temat porozumień?

W bieżącym roku, w oparciu o „Mechanizm ustalania wskaźnika wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia u Pracodawców GK PGE", w naszych oddziałach zawarte zostały porozumienia płacowe określające zasady przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia na poziomie 2,16%, a w Elektrowniach Bełchatów i Rybnik porozumienia etatyzacyjne, gwarantujące pracownikom stabilny poziom zatrudnienia. Ponadto, co warto w tym miejscu przypomnieć, Elektrownia Bełchatów wyprodukowała już miliardową megawatogodzinę energii elektrycznej, co dało asumpt do podpisania porozumienia o wypłacie nagrody okolicznościowej dla podkreślenia zasług jej załogi.

Wróćmy jeszcze do tematu transformacji. Jaka rolę widzi Pani w tym procesie dla Strony Społecznej?

Powiem krótko: kluczową. Powtórzę raz jeszcze, że całą naszą Grupę czeka transformacja, a rolą Związków Zawodowych powinno być aktywne w niej uczestnictwo i dzielenie się przez nie swoją wiedzą i doświadczeniem. W trudnych czasach pandemii, gdy niezmiernie liczy się solidarność i współodpowiedzialność za naszą przyszłość, rola Strony Społecznej jest tym bardziej ważna. Korzystając z okazji chciałabym podziękować Pracownikom za aktywny udział w spotkaniach poświęconych Nowej Strategii PGE. Jestem przekonana, że pomogły one zrozumieć skalę wyzwań, z jakimi mierzy się nasza Spółka i cała Grupa, oraz to, jak kluczowe do jej realizacji jest zaangażowanie w ten proces wszystkich Pracowników.

Dziękuję za rozmowę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na belchatow.naszemiasto.pl Nasze Miasto