Plac Grunwaldzki w Szczecinie rondem "półturbinowym"
Nowe oznakowanie zostało wprowadzone tymczasowo na trzy miesiące, maksymalnie do pół roku.
- Po tym okresie zapadnie decyzja o dalszym funkcjonowaniu takiego rozwiązania - mówi Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta.
ZOBACZ TEŻ:
Zniknęły miejsca parkingowe na placu, m. in. te przy poczcie.
- W przypadku, w którym jasno będzie określone, iż prawy pas ruchu służy wyłącznie do skrętu w prawo spodziewamy się mniejszej kolizyjności pojazdów znajdujących się na prawym pasie ruchu z pojazdami znajdującymi się na pasie centralnym. Eliminacja miejsc postojowych również zwiększy przepustowość z uwagi na brak strat czasu, które powstają w skutek wstrzymania ruchu przez parkujące pojazdy - wyjaśnia Piotr Zieliński.
[polecane]18983041,18951637;1;ZOBACZ TEŻ:[/polecane]
Jaki jest cel zmian?
To wyeliminowanie zachowań kierowców, którzy na zewnętrznym pasie objeżdżali pół ronda. Dochodziło też do zdarzeń drogowych.
- Przyczyną tych zdarzeń w bardzo dużej części są kolizje pomiędzy pojazdami, których kierowcy zamiast z zewnętrznego (prawego) pasa ruchu skręcić w prawo kontynuują jazdę na wprost po okręgu i są uderzani przez pojazdy kierowców, których zamiarem był zjazd w prawo, ale z pasa centralnego - dodaje Piotr Zieliński.
Piesi i rowerzyści zyskali na tym, że mają do przebycia nie trzy pasy ruchu, ale tylko dwa, bo powstały tzw. azyle. Tym samym są mniej narażeni na niebezpieczeństwo.
ZOBACZ TEŻ:
Mówią kierowcy
Podobna organizacja ruchu działa już na Rondzie Uniwersyteckim. Są już pierwsze doświadczenia praktyczne, które można streścić w zdaniu: pomysł dobry, gorzej z kierowcami. Dochodzi do nieporozumień. Przypominamy: kierowcy wjeżdżający z lewego pasa na rondo kierują się na wewnętrzny pas ronda. Natomiast kierowcy z prawego pasa mogą zająć pas środkowy lub zewnętrzny.
- Pomysł będzie dobry, jeśli nauczymy się z niego korzystać. Na razie widzę zasadniczy problem - że zjechać można także z pasa środkowego. Fakt, że są odpowiednie strzałki i linie, ale na początku może dojść do problemu, gdy jadący pasem zewnętrznym będzie miał zakodowane, że zjeżdżać można z zewnętrznego i zająć dowolny pas po zjechaniu. Teraz zjeżdżać można zewnętrznym tylko na prawy pas, a dodatkowo można zjeżdżać z pasa środkowego ronda - zajmując potem lewy pas. Na początku będzie chyba trochę trąbienia - uważa pan Grzegorz, nasz czytelnik.
Plac Grunwaldzki to miejsce, gdzie jeździ pełno „eLek”. Na tym rondzie uczą się m.in. zawracania. Czy nowe oznakowanie będzie dodatkowym utrudnieniem?
- Dla kursantów to nie będzie trudne, bo już w trakcie jazd rozmawiamy o zmianach. Jak widzą strzałkę, to odpowiednio reagują. Gorzej z kierowcami, którzy jeżdżą na pamięć, z tymi będzie problem - mówi Marcin Sokół, instruktor nauki jazdy ze Szczecina.
WIĘCEJ INFORMACJI:
ZOBACZ TEŻ:
ZOBACZ TEŻ:
ZOBACZ TEŻ:
WIĘCEJ INFORMACJI:
ZOBACZ TEŻ:
ZOBACZ TEŻ:
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?