Kiedy wbijano pierwszą łopatę pod budowę północnej obwodnicy Bełchatowa, to prezes firmy Budimex - głównego wykonawcy inwestycji - złożył obietnicę, że postara się, aby pierwsze samochody po nowej szosie pojechały już w 2016 r. Wygląda na to, że tak będzie. Drogowcy na placu budowy pracowali praktycznie do połowy grudnia.
Efekt? W ciągu ośmiu miesięcy powstało już 8 km szosy z zaplanowanych 11 km. Na przełomie października i listopada prace minęły półmetek. Na obwodnicy gotowa jest większość konstrukcji mostowych.
- W ostatnim tygodniu zabezpieczaliśmy plac budowy przed przerwą zimową - mówi Szymon Ziołkiewicz, dyrektor budowy obwodnicy.
Okazuje się, że niektóre fragmenty inwestycji już teraz zostaną oddane do użytku, tak jak odcinek ul. Grabowej w Domiechowicach koło Bełchatowa. Ulica ta była nieprzejezdna, a mieszkańcy musieli jeździć wytyczonymi objazdami. Przez centrum miejscowości biegnie obwodnica w wydrążonym pod główną ulicą korytarzu. Przebudowana ul. Grabowa jest już gotowa i czeka na pozwolenie wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego na użytkowanie.
- Jest realna szansa, że ruch samochodowy uda się puścić na tej ulicy jeszcze przed świętami, bo praktycznie wszystko jest gotowe - mówi Szymon Ziołkiewicz.
Według kontraktu na budowę obwodnicy, zawartego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi, inwestycja ma być oddana do użytku w kwietniu 2017 r. Tempo prac jednak znacznie wyprzedza zakładany plan. Na przyszły rok zaplanowano dokończenie wylewania mas bitumicznych i asfaltu na szosie i prace wykończeniowe, m.in. budowę poboczy, ekranów akustycznych, prace brukarskie, a także formowanie skarp.
- Postaramy się, aby inwestycja była gotowa w przyszłym roku - mówi Szymon Ziołkiewicz.
Na wiosnę kierowcy mogą spodziewać się jednak sporych utrudnień. Wykonawca inwestycji planuje stopniowe włączanie do ruchu czterech węzłów drogowych, które połączą obwodnicę Bełchatowa z przecinającymi ją drogami wojewódzkimi nr 484 na Zelów i 485 na Pabianice oraz na jej początku i końcu z drogą krajową nr 74 (dawna ósemka). W czasie budowy rond przy węzłach planowany jest ruch wahadłowy samochodów.
Bełchatowska obwodnica ma wyprowadzić ruch z drogi krajowej nr 74 poza miasto. Szosa będzie miała trzy pasy. Naprzemiennie dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.
Koszt całej inwestycji to 145,6 mln zł.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?