Kolej Plus w Łódzkiem: przetargi na linie Piotrków Trybunalski-Bełchatów, Tomaszów-Skarżysko Kamienna i Chorzew Siemkowice-Wieluń

Marcin Darda
Marcin Darda

Wideo

Zobacz galerię (7 zdjęć)
Polsko-Hiszpańskie konsorcjum firm IDOM wykona dokumentacje studialne dla wszystkich trzech projektów złożonych przez województwo łódzkie i samorządy Bełchatowa, Kleszczowa i gminę Wieluń w programie Kolej Plus.

Do wartego 6,6 mld zł programu Kolej Plus z województwa łódzkiego zgłoszono trzy wnioski: modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej Piotrków Trybunalski- Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa w gminie Kleszczów (długość modernizowanej linii to 34,3 km, a budowanej - ok. 7,2 km), Budowa linii łączącej linię kolejową Chorzew Siemkowice z linią kolejową nr 181 Wieluń, czyli połączenie miasta z Magistralą Węglową (długość planowanej do wybudowania linii to 30 km), a także modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna (88 km.) co skomunikuje Łódź z Opocznem i Kielcami.

Linia Piotrków Tryb. - Bełchatów istnieje od 1977 r., acz nigdy nie została dokończona, wyposażona jest tylko w jeden tor. Przed laty służyła głównie jako środek transportu dla pracowników kopalni i elektrowni, ale została zamknięta dla pociągów pasażerskich w 2000 r., dziś sporadycznie korzystają z niej pociągi towarowe. Wydłużenie linii do Bogumiłowa byłoby znaczące w kontekście gospodarczym, bo kolejowe połączenie zyskałby kleszczowskie strefy przemysłowe, a drugiej strony Kleszczów i Bełchatów zyskałyby pasażerskie połączenie kolejowe z Łodzią przez Piotrków Tryb.

Z kolei budowa zupełnie nowej linii łączącej magistralę węglową Śląsk – Pomorze na wysokości węzła Chorzew Siemkowice z Wieluniem, miałaby przez dogodne połączenie otworzyć cały powiat wieluński na Łódź. W sierpniu, podczas prezentacji projektów, burmistrz Wielunia Paweł Okrasa stwierdził, że byłaby to korzyść nie tylko dla Wielunia, ale i Łodzi.

Obecnie większość absolwentów wieluńskich szkół średnich jako pierwsze miejsce, gdzie mogą studiować, wybiera Wrocław, ze względu na korzystne połączenie komunikacyjne - mówił burmistrz Okrasa - Wierzę, że po zrealizowaniu tej inwestycji, nasi absolwenci chętniej wybierać będą łódzkie szkoły wyższe.

Na linii Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko–Kamienna w województwie świętokrzyskim pociągi pasażerskie na tym odcinku linii nie jeżdżą od 2006 r., a spośród wszystkich trzech projektów jest najbardziej czasochłonny. O ile projekty "bełchatowski" i "wieluński" wraz z pracami studialnymi, budową i jej zakończeniem są przewidziane na lata 2021-28, to w przypadku tego dotyczącego linii Tomaszów Maz. - Skarżysko Kamienna póki co zdecydowano się na razie na etap z wykonaniem dokumentacji projektowo-budowlanej wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych, co może potrwać do 2024 r.

Konsorcjum IDOM prace studialne wykona za 5,6 mln zł., do finansowania dołożą się gminy Kleszczów i Wieluń, miasto Bełchatów oraz województwa łódzkie i Świętokrzyskie. Program Kolej Plus zakłada finansowanie inwestycji na poziomie 85 proc.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie