Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dobiega końca przebudowa magistrali Śląsk - Porty przez Karsznice

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak/PKP PLK
Dobiega końca trwająca od ponad dwóch lat przebudowa magistrali Śląsk - Porty na odcinku przebiegającym przez powiat łaski i zduńskowolski. We wrześniu planowane są odbiory techniczne na odcinku przechodzącym przez Karsznice.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych na tak zwanej magistrali węglowej na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice dobiega końca. Prowadzone tam prace o wartości około 580 mln zł realizowane są z udziałem dotacji unijnych. Na wrzesień planowane są pierwsze odbiory w Karsznicach.

- Na jesieni zwiększą się możliwości przewozu towarów przez stację Zduńska Wola Karsznice na łódzkim odcinku magistrali Śląsk – Bałtyk. Przebudowany układ torowy, sieć trakcyjna oraz system sterowania zapewnią lepszą obsługę ciężkich składów - zapowiada Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

W Zduńskiej Woli Karsznicach, jak informuje PKP PLK, przebudowano 16 km torów i 19 km sieci trakcyjnej oraz wymieniono 31 rozjazdów. Do końca września wykonawca planuje przeprowadzić odbiory techniczne nowej infrastruktury, a następnie obiór eksploatacyjny, co pozwoli na wyeliminowanie ograniczeń prędkości, które występowały na stacji Zduńska Wola Karsznice przed modernizacją.

- Dla pociągów towarowych przejazd przez Zduńską Wolę Karsznice z prędkością 100-120 km/h bez zwolnień to bardziej ekonomiczny przewóz ładunków na trasie Śląsk – Bałtyk. Płynną zmianę kierunku jazdy pociągów z torów głównych zasadniczych na tory główne zapewnią nowe rozjazdy - podkreśla Rafał Wilgusiak.

Ruch pasażerski wraca na magistralę

Jednocześnie z modernizacją linii kolejowej 131 dla przewozów towarowych, PKP PLK prowadzi prace, które mają służyć do obsługi podróżnych na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice.

Na stacji Zduńska Wola Karsznice Południowe oraz stacjach Chociw Łaski, Kozuby i na przystanku Siedlce Łaskie wybudowano już nowe, wyższe perony wyspowe oraz jednokrawędziowe. Obiekty zyskują antypoślizgową nawierzchnię, ławki oraz linie naprowadzające osoby niewidome i niedowidzące. Perony wyposażone będą w nowe wiaty. Na stacjach Chociw Łaski i Kozuby widać już nowe kładki dla pieszych nad torami wraz windami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Nowe tory, rozjazdy, trakcja

Na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice zmodernizowano łącznie 29 km torów i 37 km sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdy. Do przebudowy pozostało m.in. 5 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty nad rzekami Widawka i Grabia.

Jak zapowiada PKP PLK, zmodernizowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Wzrośnie przepustowość trasy, umożliwiając przejazd większej liczby pociągów. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei – ekologicznego transportu w stosunku do przewozów drogowych.

Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17 przejazdów. Lepszy nadzór nad pociągami zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażony będzie w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.

Lokalne Centrum Sterowania to nastawnia zdalnego sterowania, wyposażona w system komputerowy umożliwiający integrację i automatyzację działania systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym. LCS ma możliwość centralizacji sterowania ruchem wielu posterunków.

Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85 proc. dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w 2023 roku.

Magistrala Śląsk - Porty w remoncie

Przebudowa linii kolejowej numer 131 Śląsk - Porty podzielona jest na odcinki.
Na początkowym, południowym odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie linii nr 131 prowadzone są prace projektowe. Budowa jest zaplanowana na lata 2022-2024.

Na odcinku Nakło Śląskie - Herby Nowe rozpoczęło się projektowanie, planowane do 2023 r.

Na następnych dwóch odcinkach: Kalina (Herby Nowe) - Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice już od 2020 r. postępuje przebudowa torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.

Na północnym fragmencie trasy nr 131 PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy odcinków: Zduńska Wola Karsznice - Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem - Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie - Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra - Tczew (LCS Tczew). Prace związane z dokumentacją przewidziano do 2022 r. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót.

Pierwsze przetargi w trybie projektuj i buduj, dotyczące poszczególnych odcinków magistrali węglowej w woj. śląskim i łódzkim, PLK prowadziły od końca 2017 r. We wrześniu 2019 r. podpisano pierwsze umowy.

Dobiega końca przebudowa magistrali Śląsk - Porty przez Karsznice

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zdunskawola.naszemiasto.pl Nasze Miasto