Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Bełchatowa idzie pełną parą [ZDJĘCIA]

Maciej Wiśniewski
Budowa obwodnicy Bełchatowa - lipiec 2015
Budowa obwodnicy Bełchatowa - lipiec 2015 Maciej Wiśniewski
Budowa obwodnicy Bełchatowa idzie pełną parą. Na czterystu metrach obwodnicy Bełchatowa jest już docelowy asfalt, po którym będą jeździć auta. Budowa szosy, na którą bełchatowianie czekają dwie dekady wyprzedza założony plan.

Budowa obwodnicy Bełchatowa.** Wielkie wywrotki kursują po kilkadziesiąt razy dziennie. Wywożą tysiące ton ziemi z miejsca, gdzie nowa szosa będzie przechodzić pod ulicą Grabową. Tam, gdzie obwodnica przebiegać będzie nad istniejącymi drogami, kolejne wywrotki zrzucają tony ziemi. Setki pracowników kręci się na całej długości przyszłej trasy. Prace przy budowie obwodnicy Bełchatowa idą pełną parą.

- Na razie obyło się bez większych kłopotów - mówi Szymon Ziołkiewicz, dyrektor kontraktu z firmy Budimex, lidera konsorcjum, które buduje obwodnicę Bełchatowa. - Myślę, że zaawansowanie budowy jest bardzo dobre. W tym miesiącu osiągnęliśmy kamień milowy, tzn. 20 procent wykonania realnej sprzedaży - dodaje. - Postęp prac w terenie jest oczywiście większy - dodaje.

To jak będzie wyglądać przyszła obwodnica najlepiej widać na jej pierwszym kilometrze, czyli fragmencie w lesie w okolicach Nowego Światu, gdzie jest już pierwszy, próbny fragment masy bitumicznej. To około kilometra podbudowy, niecały kilometr warstwy wiążącej i około 400 metrów warstwy ścieralnej, czyli już docelowej.

- To są odcinki próbne, które testujemy i czekamy na zaakceptowanie przez zamawiającego - mówi Szymon Zioł-kiewicz. - Nam wszystkie wyniki wyszły pozytywnie.

Warstwę bitumiczną Budimex produkuje samodzielnie. Na budowę obwodnicy Bełchatowa trafia ona z wytwórni w Rzgowie. Kilkadziesiąt kilometrów trzeba też wozić materiały sypkie, jak piasek, czy żwir, których nie ma w okolicy, m.in. z uwagi na zablokowanie przez mieszkańców Suchcic budowy kopalni kruszyw w centrum miejscowości.

Czytaj o proteście mieszkańców Suchcic przeciwko budowie kopalni żwiru

Jak mówią wykonawcy obwodnicy, największy problem jest w okolicach ulicy Grabowej, która została zamknięta. Wytyczenie objazdów dla samochodów osobowych spowodowało lekkie opóźnienie. Do tego teren jest uzbrojony w media, kanalizację, wodociąg, czy linię gazową, które trzeba przebudować.

Samochody objeżdżają ulicami Zakątek i Myśliwską, zaś dla pieszych i rowerzystów wytyczono przejazd w pobliżu starej drogi. Obwodnica w tym miejscu prowadzić będzie pod Grabową. Trwa drążenie korytarza pod drogę. Sama ulica Grabowa będzie tylko nieznacznie wyżej, niż to było do tej pory. Przejazd nad obwodnicą zbudowany będzie na belkach prefabrykowanych, które przyjadą z Łodzi.

- Jest to newralgiczny punkt budowy - przyznaje Szymon Ziołkiewicz. - Nie ukrywam, że zgłaszają się do nas mieszkańcy, którzy nie są zadowoleni. Rzeczywiście w tym miejscu obwodnica będzie przebiegać blisko domów. Teraz jest jednak za późno na skargi - dodaje Ziołkiewicz.

Na całej długości obwodnicy zamontowanych zostanie około trzech kilometrów ekranów akustycznych, jednak całego hałasu one nie wygłuszą. Jest za to szansa, że przejazd ulicą Grabową będzie możliwy jeszcze w tym roku.
- Chcemy ten obiekt zabetonować i przeprowadzić procedurę odbioru i uzyskania pozwolenia na użytkowanie, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mam nadzieję, że stanie się to jeszcze przed Bożym Narodzeniem - mówi dyrektor kontraktu.

W pozostałych miejscach trwa sypanie nasypów i szalowanie konstrukcji pod budowę wiaduktów. Część jest już zabetonowanych. Jak wyglądać będą wiadukty można zobaczyć w miejscu, gdzie obwodnica przecinać się będzie z drogą 484, czyli w kierunku na Zelów. Tam zbrojony jest właśnie łuk wiaduktu.
- Z dużych robót, w tym roku chcemy zabetonować wszystkie wiadukty i przejścia dla pieszych oraz położyć około 45 tysięcy ton docelowej masy na trasie głównej - podkreśla Szymon Ziołkiewicz. - Mamy lekkie wyprzedzenie czasowe. Pracujemy z doświadczonym zespołem, który budował m.in. węzeł Stryków, czy S8 w okolicach Pabianic, więc komplikacji być nie powinno.

Obwodnica ma być gotowa do połowy kwietnia 2017 r., ale w okres budowy nie wchodzą miesiące zimowe, a to oznacza, że praktycznie większość prac powinno być ukończonych do końca przyszłego roku.

Na długości całej obwodnicy będą cztery duże węzły - na jej końcach, w ciągu drogi 74 oraz przy zjazdach na drogi wojewódzkie 484 na Zelów i 485 na Pabianice. W tych miejscach powstaną też ronda i drogi dojazdowe. W tej chwili powstały już bajpasy na drodze 484 i 485, którymi będziemy jeździć do czasu budowy rond.

Obecnie przy budowie obwodnicy pracuje około trzysta osób. Ekipy się zmieniają. Część pracowników, którzy zajmowali się np. palowaniem już zeszła z placu budowy, a lada chwila wejdą brygady brukarskie, czy firmy zajmujące się szalunkami. W szczytowym okresie przy budowie obwodnicy Bełchatowa pracować może nawet około czterystu osób.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na belchatow.naszemiasto.pl Nasze Miasto