Bełchatów: Elektryczne autobusy już są, kierowcy się szkolą [ZDJĘCIA]

Redakcja
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Sześć nowych autobusów - trzy elektryczne i trzy z silnikami diesla, wkrótce wyjedzie na ulice Bełchatowa. Na razie kierowcy przechodzą odpowiednie szkolenie

Sześć nowych niskoemisyjnych autobusów czeka już w zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji. Pracownicy MZK przechodzą specjalne szkolenia – kierowcy głównie z techniki jazdy elektrycznymi emzetkami, a informatyk i dyspozytor poznają ich oprogramowanie.

Na zakup autobusów oraz przebudowę infrastruktury miasto dostało dotację z Unii Europejskiej w wysokości 7 mln 496 tys. zł. Kwota ta pokryła blisko 70 proc. kosztów całej inwestycji, która wyniosłą 10,8 mln zł.

W czerwcu do Bełchatowa przyjechały autobusy z silnikiem diesla. Wszystkie spełniają surową normę emisji spalin Euro 6, zgodnie z którą dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu wynosi 400 mg/kWh, a limit emisji cząstek stałych wynosi 10 mg/kWh.

Kilka dni później do zajezdni przyjechały trzy emzetki elektryczne. Są to autobusy Solaris Urbino 12, uznane za Autobus 2017 roku. Emzetki są niskopodłogowe, mają długość 12 metrów, 24 miejsca siedzące i 48 stojących, jeśli autobusem będzie jechać osoba na wózku inwalidzkim wówczas liczba miejsc stojących spada do 42.

Zostały one wyposażone w baterie o pojemności 200 kWh oraz złącze plug-in, które umożliwia ładowanie poprzez ładowarkę znajdującą się na terenie zajezdni. W pełni naładowane baterie zapewniają zasięg do 160 km, co oznacza, że bez ładowania autobus będą mogły jeździć jedną pełną zmianę.

Baterie w tych autobusach mogą być jednak doładowywane także w czasie jazdy.
– Kierowcy muszą znać na wylot autobus, który będą prowadzić. Im lepiej będą rozumieć mechanizm przepływu energii przez wóz, baterię i kontener trakcyjny, zasięg autobusu będzie większy. Na przykład podczas dojeżdżania do przystanku należy zdjąć nogę z gazu i zacząć lekko hamować, wówczas energia jest odzyskiwana i zasila akumulatory – tłumaczy Piotr Bezler z działu szkoleń technicznych firmy Solaris, który prowadzi szkolenia dla kierowców w Miejskim Zakładzie Komunikacji.

Kierowcy szkolą się teraz , jak jeździć nowymi autobusami i przyznają, że taki kurs jest potrzebny. – Zaskoczyło mnie to, że po przekręceniu kluczyka nie słychać dźwięku silnika. Trzeba będzie uważać szczególnie podczas podjeżdżania na przystanek, bo pasażerowie nie będą słyszeć emzetki - mówi jeden z kierowców.

Szkolenie, które przejdzie każdy z 28 kierujących autobusami w MZK obejmuje także obsługę stacji ładowania. Instruktaż przejdą także dyspozytorzy oraz informatyk. - Muszą nauczyć się całej elektroniki, programowania linii i zapowiedzi oraz prawidłowego odczytywania zapisów programu – mówi Jacenty Łasek, kierownik działu eksploatacji bełchatowskiego MZK.

Bardzo możliwe, że nowymi emzetkami bełchatowianie będą jeździć na przełomie lipca i sierpnia.

Omikron dotarł do Europy

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Put-in
Też mi News, Antek z misiem kupiliby te autobusy za 1 EURO
Dodaj ogłoszenie