Grupa Wielton w ostatnich latach przejęła fabryki pojazdów transportowych w kilku europejskich krajach, jednak zakłady w Wieluniu pozostają największymi w strukturach międzynarodowego przedsiębiorstwa. Wytwarzają naczepy i przyczepy pod markami Wielton i Wielton Agro, dostarczają komponenty i gotowe produkty do poszczególnych spółek, obsługują coraz więcej rynków zagranicznych. Są sukcesywnie rozbudowywane i unowocześniane.
W rejonie ulicy Fabrycznej działa już wieltonowski zakład nr 3, zautomatyzowany i zrobotyzowany, obecnie składający się z pięciu wydziałów produkcyjnych. Jak poinformowano komunikacie spółki, został wybudowany w celu usprawnienia procesu produkcyjnego oraz poprawy wydajności. Jego wyposażenie to w zdecydowanej większości nowe maszyny, kupione w tym lub zeszłym roku.
- Od lat koncentrujemy się na usprawnianiu i unowocześnianiu naszych fabryk, a naszym priorytetem jest tworzenie wysokiej jakości produktów. Podczas pandemii w 2020 roku przeprowadziliśmy kompleksową modernizację zakładów produkcyjnych w Wieluniu. Mając na uwadze dalszy rozwój i usprawnianie produkcji, konieczne było wybudowanie kolejnego miejsca, które umożliwi nam poprawę wydajności i organizacji pracy – wyjaśnił Piotr Kuś, Wiceprezes i Dyrektor Generalny Wielton S.A.
- Będąc firmą otwartą na personalizacje pojazdów w zależności od indywidualnych upodobań i potrzeb klientów, dzięki tej inwestycji nasza produkcja może być jeszcze bardziej elastyczna – dodał.
Nowy zakład został tak zaprojektowany, aby prowadzone procesy produkcyjne były jak najbardziej zautomatyzowane. Zainstalowane zostały w nim urządzenia (w tym wycinarka laserowa 3D) służące produkcji komponentów w procesie hydroformowania. Są też m.in. zrobotyzowane stanowiska do spawania detali, gięcia blachy, prasy krawędziowe różnych rozmiarów (nawet do 4m).
Choć w wieluńskich fabrykach Wieltonu postępują procesy automatyzacji i robotyzacji, to jednak nadal pracuje w nich aż ok. 2 tys. osób. W sumie produkcję wspiera blisko 50 robotów zajmujących się spawaniem konstrukcji naczep, malowaniem ram i procesami gięcia stali. Zakłady wyposażone są w najnowszej klasy oprogramowanie projektowe oraz sprzęt do symulacji, badań materiałowych i diagnostyki konstrukcji, a także technologie spawania hybrydowego. W procesach prototypowania i projektowania inżynierowie Wieltonie wykorzystują technologię druku 3D.
Grupa Wielton jest trzecim największym producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie. W październiku ogłosiła strategię na lata 2023-2027, która zakłada podwojenie liczby sprzedawanych pojazdów (z 23 do 45 tys.), przychodów (do 1,5 mld euro) i udziałów w rynku europejskim. W planach są przejęcia kolejnych firm.
Michał Probierz o Ekstraklasie i Euro
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?