Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rzecznik konsumentów w Bełchatowie apeluje: Nie dajcie się oszukać

Maciej Wiśniewski
Piotr Porzeżyński, powiatowy rzecznik konsumentów
Piotr Porzeżyński, powiatowy rzecznik konsumentów Maciej Wiśniewski
Rzecznik konsumentów w Bełchatowie apeluje do osób oszukanych podczas rozmaitych prezentacji, czy przez akwizytorów. - Możecie odstąpić od umowy - podkreśla. W 2017 roku Piotr Porzeżyński udzielił ponad 2 tysiące porad prawnych. 15 spraw zakończyło się w sądzie.

Rzecznik konsumentów w Bełchatowie udzielił w 2017 roku w sumie 2012 porady. Większość spraw dotyczyła skarg konsumentów na sprzedawców i usługodawców, którzy uchylali się od odpowiedzialności za wady zakupionych u nich towarów, odmawiali przyjęcia, czy nie uznawali reklamacji, albo wykonywali umowy z nienależytą starannością.

Najczęściej powtarzającymi się w 2017 roku były reklamacje urządzeń gospodarstwa domowego, urządzeń elektronicznych i sprzętu komputerowego (340 porad), obuwia i odzieży (289 porad) oraz mebli, artykułów wyposażenia wnętrz i utrzymania domu (268 porad). W zakresie usług dominowały skargi na usługi telekomunikacyjne - telefon, Internet (214 porad). Zgłoszenia konsumentów związane z usługami telekomunikacyjnymi dotyczyły najczęściej umów o świadczenie stacjonarnych usług telekomunikacyjnych.

Spośród 2102 porad udzielonych w roku ubiegłym, 198 spraw wymagało pisemnej interwencji powiatowego rzecznika konsumentów. W tym celu wystosowano 405 pism do przedsiębiorców, konsumentów i innych instytucji. Ze 198 spraw, skierowanych do rzecznika, celem podjęcia dalszych, prawem przewidzianych działań, 163 zakończyły się pozytywnie, 17 zakończyło się negatywnie, tj. przedsiębiorca obstawał przy swoim stanowisku. Natomiast w toku pozostaje 18 spraw. Rzecznik przygotowywał dla zainteresowanych konsumentów 15 pozwów o zapłatę do sądu powszechnego, z czego 11 spraw zakończyło się pozytywnie dla konsumentów. Jedna sprawa zakończyła się niekorzystnie, natomiast, w toku pozostaje 5 spraw.

Tyle dane statystyczne. Piotr Porzeżyński, powiatowy rzecznik konsumentów podkreślił, że wśród osób najbardziej narażonych na nieuczciwe działanie sprzedawców towarów i usług są seniorzy.

- Świadomość konsumencka w naszym powiecie jest coraz większa, natomiast wciąż bardzo wiele problemów dotyczy osób starszych, ze względu na ich łatwowierność i zaufanie, jakim obdarzają sprzedawców, co prowadzi do zawierania niekorzystnych umów - mówi Piotr Porzeżyński, który apeluje do mieszkańców, aby zgłaszali do jego biura nieuczciwe praktyki stosowane przez sprzedawców i usługodawców.

Ogólnopolską kampanię skierowaną do seniorów rozpoczął już Urząd Ochrony Konsumentów, który emituje spoty, mające pomóc osobom starszym wychwycić nieuczciwe praktyki. Dotyczą one przede wszystkim sprzedaży bezpośredniej w domach klientów, czy podczas organizowanych prezentacji.

- Podczas takich spotkań i prezentacji sprzedawcy stosują takie formy marketingu, że łatwo jest im nabrać, zwłaszcza osoby starsze, na zawarcie umowy kupna jakiegoś sprzętu, czy zmiany operatora np. dostawcy energii, czy gazu, które okazują się dla konsumentów niekorzystne - podkreśla Piotr Porze-żyński. - Proszę jednak pamiętać, że od każdej umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, czy na odległość można odstąpić w terminie 14 dni - podkreśla.

Różnego rodzaju prezentacje sprzętu medycznego, garnków, czy innych urządzeń AGD są coraz bardziej popularne. Polskie prawo nie zabrania sprzedaży produktów po cenie wielokrotnie wyższej od ceny rynkowej, a w wielu przypadkach podczas takich prezentacji do takich transakcji dochodzi. Ludzie są namawiani do kupna przedmiotów, których wartość jest niższa i jak mówi Piotr Porzeżyński, warto zwracać na to uwagę.

- Mamy aż, albo tylko 14 dni na odstąpienie od umowy, dlatego warto informować osoby uczestniczące w takich prelekcjach, aby w przypadku swoich wątpliwości zgłaszali się do rze-cznika konsumentów, który pomoże rozwiązać problem, oczywiście za darmo - podkreśla Piotr Porzeżyński.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na belchatow.naszemiasto.pl Nasze Miasto