Most we Wsi Szczercowskiej, który Zarząd Dróg Wojewódzkich wyremontował w tym roku na pierwszy rzut oka nie wygląda inaczej niż inne. Ale technologia, którą zastosowano przy jego modernizacji jest nowatorska na skalę światową. Innowacyjne rozwiązanie polegało na wzmocnieniu dźwigarów mostu za pomocą taśm kompozytowych w postaci laminatu z włókien węglowych o bardzo małych rozmiarach 10 cm na 1,2 milimetra. Po raz pierwszy na świecie taką operację przeprowadzono na istniejącym obiekcie.
- Cały zysk jakości wytrzymałościowej tego materiału bierze się z tego, że wcześniej go naprężamy i przyklejamy do spodniej części głównych elementów nośnych mostu - mówi prof. Renata Kotynia, prodziekan ds. innowacji Politechniki Łódzkiej, która opracowała technologię i wspólnie ze szwajcarskim instytutem EMPA dokonała modernizacji. - To sprawa pionierska w skali światowej - dodaje.
Przebudowa mostu kosztowała 2 mln zł. Zarząd Dróg Wojewódzkich i tak zaoszczędził, ponieważ inwestycja była projektem badawczym Politechniki Łódzkiej, za projekt więc nie trzeba było płacić.
Program zresztą wcale się jeszcze nie skończył. Most we Wsi Szczercowskiej, na drodze wojewódzkiej 480 będzie bowiem stale monitorowany. W przyszłym tygodniu rozpocznie się montaż urządzeń, które sprawią, że dane dotyczące obciążeń i zachowania mostu będą przekazywane na serwery w Politechnice Łódzkiej, gdzie naukowcy będą badać jego wytrzymałość i upowszechniać wiedzę o nowatorskiej modernizacji mostu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?